zondag 29 augustus 2010

Geen profeet wordt geëerd in zijn eigen stad

Donderdagmorgen waren we al vroeg vertrokken met onze camper, door die aanhoudende regen over die rottige beton-beton-wegen naar “Kampeerverblijfpark Vlasaard” in Stekene, zo’n slordige 30 kilometer achter Antwerpen. We hadden stiekem gehoopt wat te kunnen fietsen en te genieten van het beloofde mooie Waasland, maar helaas kwamen we niet verder dan een snel op-en-neertje koffie met tompoezen in het mooie centrum van Stekene.
Zaterdagmorgen waren ze er weer, nu “op sportstadion” van AC Volharding, de harde kern van onze Swift-masters. Het was een beetje fris, dreigende wolken verjoegen te vaak het verwarmende zonnetje, maar het werd op z’n Belgisch een gezellige, goed georganiseerde werpvijfkamp. Sectoren keurig om de 10 meter aangegeven met kalklijnen, twee keer inwerpen, drie pogingen aangeven met bordjes en achteraf gemeten! Lekker snel en niemand klaagt, een goeie werpvijfkamp moet lopen. “Goeie wind voor de discus, Jan” (van Hooft). “Ich heb get veur dich beej mich”, Lei Holthuijsen had voor me het sportblaadje VenloSportstad.nl meegenomen, maar daarover later!


Jeroen had boze plannen en was na afloop bijna teleurgesteld over zijn slechts drie PR’s. “Nog neet naor hoes gaon, iech heb vlaai biej mich”. En inderdaad was er heel verrassend Limburgse vlaai, en voor de Swift-deelnemers een flesje speciaal bier, hartstikke leuk idee. Zie bijgaand onze individuele prestaties, speciaal voor de statistici onder ons. Maar verder is nog iets veel belangrijkers te melden.

Na afloop van de wedstrijd schoof bij ons aan tafel Donald Segers, van RKHAV Hulst. Hij genoot zichtbaar van ons gezellige, actieve werpclubje en verzuchtte: ”Maar ja, wat wil je, Swift Roermond hè!”. “Hoezo Donald, wat bedoel je daarmee?”, vroeg ik verbaasd. Hij vertelde dat hij twee dochters had, die nog getraind hadden onder Douwe Smit. Hij speelde vervolgens gigantisch de loftrompet over de ervaring die z’n dochters en hij hadden overgehouden aan de kracht- en technische training van de voormalige Roermondse bondstrainer. Vooral het inlevingsvermogen en de betrokkenheid van de luidsprekende en niets-ontgaande Douwe Smit kwamen ter sprake. “Hij zweette bij de training nog harder dan zijn pupillen” sprak Donald met een breedstralende glimlach, en wij luisterden geboeid toe. Geweldig dat die Douwe én Swift Roermond zo positief blijven voortleven in werpersland! Gelukkig, deze profeet wordt ook buiten zijn stad terecht geëerd!

Teruggekomen in de camper haalde Marijke dat sportkrantje van Lei uit haar tas, moest ik toch maar even lezen. Want alles wat ook maar enigszins naar sportpromotie in onze regio riekt, heeft mijn ongebreidelde belangstelling. En verdomd, het ziet er goed uit, goed plan, leuke artikeltjes. De sportprofeet Ramon Testroote wil een aantrekkelijk sportaanbod dat voor iedereen toegankelijk is, de tranen springen in m’n ogen, ik zou er bijna enthousiast van worden, als ik geen negatieve ervaringen had opgedaan. Is dat niet die man waarmee ik een afspraak heb willen maken om uit de werpers-impasse bij Scopias te komen. Is dat niet de man die me via z’n secretaresse afscheepte. Verrekt, dat is ‘m! Om alle schijn weg te halen bij jullie dat ik nu ga overdrijven, of me niet geheel aan de waarheid ga houden, heb ik een stukje speciaal voor jullie ingescand. Lees maar, hij zegt het echt: “Niemand hoeft aan de zijlijn te staan. Voor iedereen is er een passend aanbod”. Als hij vorig jaar ons werpers-probleem objectief had willen aanhoren en wegen, had ik hem nooit voor leugenaar mogen uitmaken. Maar ja, ook deze profeet zal wel niet in eigen stad worden geëerd!

Nog een keer lezen: “Niemand hoeft aan de zijlijn te staan. Voor iedereen is er een passend aanbod”. Misschien heeft hij toch wel gelijk, voor ons werpers was er immers ook een meer dan passend aanbod, maar niet in SportstadVenlo.nl.

1 opmerking:

Unknown zei

Jan,
hele mooie woorden van deze wethouder. Ik heb geloof ik meer van deze toezeggingen op papier gezien. Misschien gaat het toch nog goedkomen in Venlo. Laten we duimen voor al deze sporters die niet lopen maar wel hier nog op hopen.

Henk