zaterdag 16 januari 2010

De Scopias Prestatieprijzen 2009 en ik

Sorry dat IK er toch weer wat over schrijf! Maar IK ben niet begonnen, en IK moet het toch even kwijt! Want groot was mijn verbazing toen IK door de voorzitter van Scopias werd uitgenodigd voor de Nieuwjaarsreceptie, IK was namelijk genomineerd voor ’n jaarprijs! Maar IK was toch al sinds 1 december overgeschreven naar Swift Roermond, en had IK uit ergernis al sinds september niet meer getraind bij Scopias? IK stond perplex! Lang overleg voeren met Marijke is dan niet nodig, IK ben niet vies van nominaties en prestatieprijzen, maar er zijn grenzen, en hier snapte IK werkelijk niks van. Dus heb IK me netjes afgemeld in een e-mail naar de voorzitter met onderstaande tekst: “Aangezien ik geen lid meer ben van Scopias, lijkt het me niet gepast zaterdagmiddag aanwezig te zijn. Ik heb weliswaar in 2009 mijn stinkende best gedaan om samen met de hele werpersgroep masters voor Scopias goed te presteren, maar ik heb daarbij zeker niet gedacht aan deze vorm van erkenning of ondersteuning. In ons streven naar een continu groeiend steunpunt voor werpers in Venlo hebben we geijverd voor optimalere inzet van alle bestaande faciliteiten en potentiële ondersteuning om deze doelstelling te bereiken. Helaas is dit niet gelukt, maar desondanks ben ik blij dat we een vervelende periode hebben afgesloten met twee open gesprekken en een positieve blik op de toekomst. Mocht “het-plaatje-al-op-de-beker” staan zou ik je willen vragen te overwegen die beker voor één jaar op de kast van Jan en Heidi Valize te laten schitteren. Als dank voor de geweldige steun die wij als werpersgroep van deze twee mensen hebben ervaren. Met Jan en Heidi hebben we de twee zitbanken bij de werpkooien gerealiseerd. Jan heeft als materialenman mede gezorgd voor de trainings-werpgewichten, heeft samen met mij de eerste gesprekken met de Gemeente gevoerd voor die extra werpkooi. Die gingen toen nog puur over veiligheid, verbeterd onderhoud en het verder stimuleren van de werpnummers, en zo hoort het. Jan heeft alle werpsectoren gekenmerkt met plukjes wit kunstgras en zat boordevol ideeën met het zelf maken van meetapparatuur van het werptuig etc.. Last but not least hebben ze de werpwedstrijd in september gered door samen ongevraagd de gaten in de organisatie op te vullen. Groot respect, veel dank!”

s’Avonds na de nieuwjaarsreceptie belde Jan Valize me een beetje opgewonden op, ik had niet één, maar twee prestatieprijzen toebedeeld gekregen! Deze jaarprestatieprijzen worden berekend door de geleverde prestaties in 2009 procentueel te vergelijken met de Nederlandse records die voor de betreffende onderdelen in de recordboeken van de Atletiekunie zijn opgenomen. Dat werd me nog eens medegedeeld door de technisch coördinator in een mini-e-mailtje dat begint met “Jan, “ en eindigt met “Naam. “, met daartussen slechts een korte zakelijk technische uitleg. Maar Marijke had me al plaatsvervangend voor “iedereen” gefeliciteerd, en dan wilde ik graag afsluiten met die twee trofeeën:
Masters-trofee
1. Jan Titulaer (M60) Werpvijfkamp 3959 pnt 98.4%
2. Marco Gielen (M35) 10000 m 29.51.21 95.5%
3. Nico Verstraten (M55) 3000 mS 12.16.99 93.7%
Sijbers Wisseltrofee
Deze trofee wordt uitgereikt aan de atleet die op enig onderdeel het Nederlands Record het dichtst benadert
1. Jan Titulaer (M60) Werpvijfkamp 3959 pnt 98.4%
2. Marco Gielen (M35) 10000 m 29.51.21 95.5%
3. Wouter Schuwer 400 mH 53.62 95.2%
Nou nou, als IK zie wie IK achter me gelaten heb, dan streelt dat toch wel mijn ego. Maar wees gerust, IK ga niet door de knieën, Jan Valize geeft die Sijbers-trofee een mooi plekje in zijn materialenhok en die Masters-trofee is voor degene die officieel zijn eerste PR verbeterd, straks in die nieuwe werpkooi! Nu zal IK er over ophouden, maar weet dat WIJ het samen hebben gedaan, gepresteerd, geweigerd en verdiend!

Geen opmerkingen: