zondag 13 december 2009

Niet het licht gezien, toch een openbaring!?

Zondag 13 december, het was erg koud in Hückelhoven, het zonnetje meldde zich goedbedoeld heel schuchter, maar het was voor het eerst schraal weer, de winter is begonnen. Ook voor het eerst traden Frans Klep, Peter Holthuijsen en ik onder toeziend oog van onze coach Lei Holthuijsen (hij was wel een beetje te laat) aan voor AV Swift. Peter knalde er in 3 draaien (!!) keurige 39.07m uit, er zit nog steeds progressie in.

Frans en ik dat was weer een verhaal apart, we hadden weer eens teveel ingegooid samen met de jeugd, daarna moesten we te lang wachten, want die kregen 6 pogingen slingeren en ook nog eens 4 pogingen gewichtwerpen (Rasenkraftsport!!). Frans stond lekker te draaien en gooide ruim 35m(!!), bij mij liep het niet maar 42½ zou moeten lukken. Maar ja, van dat wachten worden de “knäök” (botten) stijf en stram, of zou het toch de leeftijd zijn? Want tijdens de wedstrijd bleef Frans steken op 32.44m, en ik was zeker niet tevreden met mijn techniek en 40.24m.

Aansluitend gingen de Rasenkraftsporters nog gewichtwerpen, Peter en Frans hadden geen zin meer, maar ik wilde mijn teleurstelling nog een extra kans geven. Er deed een B-jongen mee (59 meter met slingeren), en als ik die kon pakken!!?? Met de 8-kilo-kogel en die laatste oppepper van Frans kwam er bijna 20 meter (19.98) uit. Het was maar voor spek-en-bonen, toch kon ik nu met een tevreden gevoel naar huis (volgens mij had die B-jongen 18½). Volgende meetpunten zijn 27 december (oefen)werpvijfkamp in Venlo en 31 december Silvesterhammerwurf in Hückelhoven.

Overigens was de eerste training, afgelopen donderdag, bij Swift een openbaring. Het weer was klote, alweer een nieuwe club, waarom moet dat nog op mijn leeftijd, het veld ligt er niet uitnodigend bij, plassen water met afgevallen bladeren erin, het natte gras sopt onder de lage werpschoentjes, mijn witte sokken zuigen gretig het ijskoude water op, niets lijkt vandaag mee te werken. Even de trainer (Wim Coenen) een handje geven, en dan beginnen we maar met kogelstoten. Nou ja handje, Wim is een reus van 2meter, bijna even breed-als-dat-hij-lang is, in ieder geval zijn voor zijn formaat geen trainingspakken beschikbaar. Ik moest eerst nog de kogelring vrijmaken, tot over de rand gevuld met gebruikelijke resten van de voorbije herfststormen, een beetje naar links mikken want de stootsector staat rechts compleet blank! Wim Coenen meldt zich bij de ring en roept met krachtige stem duidelijke aanwijzingen. Hij moet zijn aandacht verdelen met zijn eigen werpgroepje van Swift (’n man of vier), maar zelfs als wij vermoeden dat hij het niet gezien heeft, worden we "betrapt" gecorrigeerd in onze techniek. Ik moet m’n linker schouder hoger houden en bij het uitstoten diezelfde linker schouder hoog houden en blokkeren! Hoog uitstoten, nog hoger! Verdomd, het gaat beter! Mijn twee kompanen (Peter en Henk) zie ik ook wat onwennig reageren op die fris-corrigerende maatregelen op hun decennia-lang vastgeroeste techniek. We gaan discus doen, het net hoeft alleen rechts opgetrokken te worden: “Jullie gooien toch alledrie met rechts!”. Nou, ik dacht dat Peter een perfecte techniek had, maar blijkbaar kan ook dat nog beter. Ook bij mij valt een en ander te corrigeren, maar dat is geen nieuws. Langer wachten, linkerschouder niet naar links en naar beneden trekken, rechtop blijven, recht naar voren stappen, langer achter blijven kijken, rechtervoet niet plat neerzetten (op de voorvoet, want dan kun je sneller je heup indraaien), met links blokkeren etc. etc.. Teveel opmerkingen ?? Nee hoor, Wim weet ze duidelijk, dus één voor één, te doseren. Peter blijkt de aanwijzingen snel te kunnen omzetten en knalt er (onder deze belabberde omstandigheden) ruim 44 meter uit, knap hoor!!
Na de training een korte rondleiding door het krachthonk (te gebruiken wanneer we dat zelf willen), en we gaan naar huis. Bij de EO zie je vaker van die “het-licht-gezien-hebben” op het scherm, in mijn geval was en bleef het een grauwe diep-donkere herfstavond, maar die training was een openbaring. Meteen thuis zoveel mogelijk donderdag-avonden strepen, als ik volgend jaar 13m kogel en 40m discus wil gooien moet ik gaan trainen in Roermond. Ik hoop dat Wim niet wanhopig van me wordt!

Geen opmerkingen: