Een geheimzinnig gedoe
Over de herkomst van de bom is nog steeds geen zekerheid. Wie heeft dat kreng boven Blerick losgelaten? Volgens historici gaat het zeker om een Engelse vliegtuigbom. Maar als ooggetuigen ook nog menen een houten Abschussrampe (lanceerinstallatie) te hebben waargenomen op de Venlose heide, is het hek van de dam. De Duitsers hebben het gedaan, het moet een eerste proefneming van de Duitse V1 zijn geweest. Bewijzen hiervoor zijn echter nooit gevonden, de eerste proefnemingen met explosieve lading dateren uit 1943. Er is nooit een ‘tweede’ lancering vanaf de Venlose heide geweest. Dus maar even terug naar die Engelse vliegtuigbom. Waren er op dat tijdstip vliegtuigen in nood boven Venlo? Ja, twee zelfs! Heeft een van hen zich moeten ontdoen van een te zware lading?
Luchtaanval op Duisburg
Op diezelfde 20ste december 1942 trok een vloot Britse bommenwerpers van maar liefst 232 vliegtuigen over Nederland om Duisburg te bombarderen. De luchtvloot bestond uit 111 Lancaster[1]-, 56 Halifax-, 39 Wellington[2]- en 26 Stirling-bommenwerpers. Het was die dag frisjes, maar met een helder zicht. De gemiddelde temperatuur bedroeg 6,5°C maar door de wind was de gevoelstemperatuur 2,7°C. Om 19:21 uur wordt de ronkende luchtvloot gesignaleerd ten noorden van Rotterdam, drie minuten later boven Zwolle. Om 19:32 uur trekt een zuidelijke flank over bij Roermond. De mensen in Duisburg worden tijdig gewaarschuwd voor het naderend onheil, het aantal slachtoffers bedraagt ‘slechts’ 56, het aantal gewonden 162. De Duitsers haalden in totaal 12 bommenwerpers naar beneden: 6 Lancaster[3]-, 4 Wellington- en 2 Halifax-toestellen.De Wellington Z1729
De overlevering in Boekel is enigszins anders. De Vickers-Wellington III Z1729 stortte volgens ooggetuigen neer vlakbij het huis van Dorus van Lith aan het begin van de Erpseweg . Een inzittende van het vliegtuig viel op het dak van het huis en een andere viel in de voortuin. Een van de twee zou daarbij zijn verongelukt. Maar blijkbaar hebben ze het toch allebei kunnen navertellen.[6] De overige vier liggen begraven in Groesbeek op het Canadian War Cemetery:
- Pierre Augustine Guy Martel; Pilot Officer [reg.nr.J/16503]
- Joseph Henri Jacques Cholette; Pilot Officer[reg.nr. J/16502]; 20 jr, zoon van Jean Paul en Marguerite Cholette, Montreal, Quebec.
- Charles William Hurley Roy; Warrant Officer Class II [reg.nr.R/55159]; getrouwd
- Jean Paul Alban Raymond; Warrant Officer Air Gunner [reg.nr.R/77340]
De Lancaster ED347
- John William Tyreman, sergeant, Pilot, 26 jaar [reg.nr.1316919]; afgestudeerd aan de universiteit van Leeds.
- John Sykes, sergeant, Flight Engineer, 30 jaar [reg.nr.1014079].
- Harold Burrows Stokes, sergeant, Bomb aimer, 34 jaar [reg.nr.1377473].
- George Clive Wing, sergeant, Air gunner, 18 jaar [reg.nr.1323417].
- Harry George Ford, sergeant, Wireless operator/Air gunner, 20 jaar [reg.nr.1291154].
- James Hill, sergeant, Air gunner, 30 jaar [reg.nr.1326399].
Deutsche Gründlichkeit
De feitelijke luchtaanval op Duisburg vond volgens Polizeimajor Kauermann plaats tussen 19:47 en 20:18 uur. Met de bekende ‘Deutsche Gründlichkeit’ werden daarbij volgende inslagen geregistreerd:- 8 Luchtmijnen,
- 168 Blockbusters (Cookies)
- 35.815 Brandbommen (1,7kg),
- 22 Fosforbommen (14 kg)
- 5 Fosforcontainers en ander afwerpmateriaal.
Als we dit aantal afzetten naar het aantal bommenwerpers, moeten er waarschijnlijk veel blindgangers zijn geweest. De grote hoog-explosieve Blockbuster of Cookie veroorzaakte een geweldige drukgolf en verwoestte binnen een straal van 100 meter alle gebouwen, blies tot wel 1km ver de deuren en ramen eruit en verbrijzelde ruiten op wel 2km afstand. Een 4000-ponder was gevuld met wel 3000 pond van het hoog explosieve Amatol[8]. De bom dankte de naam aan het feit dat hij in één klap een compleet huizenblok wegvaagde.
Was het toch een blockbuster?
Het relaas van de Vickers-Wellington en de vernietigingskracht van een 4000-ponder geven mogelijk een andere kijk op de bominslag in Blerick en de daarbij gesprongen ruiten op grote afstand. Een zware blockbuster blijkt ook nog eens van dunwandig metaal. Zouden die twee overlevenden ooit exact verteld hebben wat er toen gebeurd is met hun bommenlast. Vreemd dat niemand de heren Causley en Mohin ooit heeft opgespoord om hun complete verhaal te laten vertellen.VOETNOTEN:
[1] Lancaster is ca.21m lang, 31m spanwijdte, vlieghoogte ca.8km
[2] Wellington is ca.19m lang, 26m spanwijdte, vlieghoogte ca.5,5km
[3] De Lancaster R5697 stort neer om 20:42 uur bij Monnickendam (opgestegen 17:50 uur Syerston); de Lancaster W4334 stort neer bij Driehuizen (opgestegen 18:13 uur Elsham Wilds).
[4] Is dit sergeant Harry Mohin, prisoner of war [http://www.wartimememories.co.uk/pow/stalag8b.html]; BA 425Sqn, Bomb Aimer?
[5] http://425alouette.wordpress.com/2012/08/03/lhistoire-de-lescadrille-alouette-en-anglais/
[6] http://www.heemkundeboekel.nl/BeeldbankHTML/Beeldbank1_008.htm
[7] Royal Air Force
[8] Amatol is een krachtig explosief materiaal, bestaand uit TNT (Trinitrotolueen) en ammoniumnitraat. Amatol werd gebruikt tijdens de Eerste en de Tweede Wereldoorlog. Het werd later vervangen door alternatieven zoals Composition B, torpex en tritonal.
1 opmerking:
een boeiende blog over een boeiend thema waarnaar ik al enkele jaren onderzoek doe. Enkele opmerkingen:
- er zijn op Duisburg 'slechts' zes 2000-ponders en 35 Cookies (4000 lbs) afgeworpen, dus de Duitse politieman overdreef of wist het verschil tussen dun- en dikwandige bommen niet
- ik heb met Harry Mohin gecorrespondeerd en zijn Wellington noch de Lancaster bij Den Hout vervoerde een Cookie en vallen daarmee af voor de bominslag in Blerick
- de Duitsers waren inderdaad snel ter plaatse en daarvoor is een simpele verklaring. Uit onverdachte bron blijkt verder dat deze Duitsers getracht hebben slachtoffers te bergen i.p.v. bomscherven en daarmee ophielden toen voldoende hulpkrachten van de luchtbeschermingsdienst en Technische Noodhulp het werk alleen afkonden. Met vriendelijke groet, Marcel Hogenhuis/Venlo
Een reactie posten