dinsdag 28 oktober 2014

Eindelijk een atletiekbaan in Blerick

image

Op de website van Omroep Venlo staat het toch echt: De atletiekbaan op sportpark Maassenhof in Boekend wordt vanavond 2 september in gebruik genomen. Atletiekvereniging Orion heeft dan de eerste baantraining. De nieuwe vierhonderdmeterbaan is de afgelopen maanden aangelegd rondom het veld van rugbyclub The Wallaby’s. De aanleg van de baan kostte zo'n 90.000 euro en is gefinancierd door sponsors, vrijwillige bijdrages, een lening en subsidie van de gemeente. De baan is geen eigendom van Orion maar van Stichting Sportkern Maassenhof. Daardoor kan die ook door verenigingen, scholen en bedrijven worden gebruikt.

imageDit jaar doe ik 57 jaar aan atletiek en eindelijk komt er dan toch die atletiekbaan in mijn eigen Blerick. Mijn eerste trainingsjaren liggen op de sompige grasmat van sportpark Saorbrook. Frits Vaessen legde met tomatentouw ‘n paar keer per week een rondbaantje van 400 meter en de training kon beginnen. Levensgevaarlijk over die ongelijke grasmat en als het geregend had zakte je tot aan de enkels in het voormalige moeras. Overste van de Ven lobbyde onophoudelijk voor een heuse sintelbaan bij de Gemeente Venlo. Die zou heel ideaal langs de Drie-Decembersingel komen te liggen, in het verlengde van het zwembad, een wereldlocatie! Maar de Raad besliste anders, het nieuwste prestigeobject moest in Venlo komen te liggen. Zo ver mogelijk van het oude Festina-veld, bovenop de Herungerberg. Er werd met die-van-Blierick geen rekening gehouden. Op zondag 4 september 1966 was het zover, burgemeester de Gou opende de atletiekaccommodatie. Ik won de eerste wedstrijd en Henk van Bakel verbeterde het eerste clubrecord op de nieuwe baan van Festina. Het was de eerste jaren een ramp voor de Blerickse atletiekvereniging. Hele straten in het Vastenavondkamp waren lid van Festina en helaas was die nieuwe sintelbaan voor velen van hen een brug te ver.

imageSinds 1992 is Festina gefuseerd met AV Tegelen. En toen destijds de Tegelse sintelbaan bij de Snelle Sprong plaats moest maken voor de A73, moest er een nieuwe ‘gezamenlijke’ en centraal gelegen atletiekaccommodatie komen. Want de inmiddels vertrouwde atletiekbaan op d’n Berg was te ver voor de Tegelse atleten en werd een strategische locatie gevonden achter het Venloos kerkhof. Keurig gelegen op de grens Venlo-Tegelen. Naar die-van-Tegelen werd dus 26 jaar later blijkbaar wel geluisterd. Hier draaien de regionale atleten alweer jaren hun eentonige rondjes op sportpark Vrijenbroek. Intussen was het (o.a. door mij in 1983) opgerichte Blerickse Orion met ruim 400 leden uitgegroeid tot een grote club en werd de capaciteit van Vrijenbroek wat krapjes. Een groepje Orionners nam het initiatief voor een eigen trainingslocatie en het schitterende resultaat ligt nu te stralen op Maassenhof. Chapeau . . .

Voor mij kwam dat zeker niet onverwacht, want in november 2009 had ik al een droom, nauwkeurig vastgelegd in een blog (lees: Hoe kun je nou zoiets dromen?). Weliswaar gingen mijn dromen iets verder dan wat er nu ligt, maar toch met Maassenhof schiet ik volledig in de roos en dat unieke loopcentrum zal er wel komen, Orion kennende. Zo zie je maar dat dromen niet altijd bedrog zijn, zei Henk van Bakel vorig jaar tegen me. En echte Blierickse weten dat Sportpark Saorbrook (waar het ooit begon) en Sportpark Maassenhof niet eens zover uit elkaar liggen.

Even mijn plakboek erbij halen. Kijken wat er toendertijd in de krant stond van de opening wat de eerste ervaringen waren van Festina. Als je erop klikt kun je ze wat beter lezen.

Nu zit ik alweer te denken van ‘als ze die baan toen in 1966 al op Maassenhof hadden gelegd of langs de Drie-Decembersingel’. Maar och, niet zeuren, wat maakt het uit. Blerick heeft eindelijk zijn eigen atletiekbaan, geweldig toch, ik heb er 57 jaar op moeten wachten. Helaas zal ik er zelf geen actief gebruik van kunnen maken. Atletiek heeft bij mij de hogere status bereikt van kogelslingeren – kogelstoten – discuswerpen – speerwerpen en gewichtwerpen, en dat mag niet op Maassenhof. Ik bereid mijn kampioenschappen verder voor in de illegaliteit van een braakliggend terrein bij Scheuten Glas.

Van harte proficiat en veel succes Orion.

Festina-1966

 

1 opmerking:

henk.van.bakel zei

Mooi stukje weer Jan, die loop hype gaat ook nog eens over en dan staan wij er weer op een leegstaand veldje.
Plaats genoeg.