woensdag 24 maart 2010

Plateau van Langres

We staan op het plateau van Langres, en vanmiddag hebben we zelfs even op het randje gebalanceerd, het is echt een plateau. Camping la Croix d’Arles is goed uitgerust met mooie plekken, heel veel vakantiehuisjes, een groot zwembad, sauna, jacuzzi etc.etc.. Maar op dit moment wordt hij blijkbaar alleen gebruikt als overnachtings-camping voor de grijze golf of richting Spanje of op de terugreis, alles is dicht, behalve het sanitairgebouw. Vanaf vier uur druppelen de eerste campers en caravans binnen en gejaagd zoeken de soms ruziënde oudere echtparen een plekje, mooi om te bekijken vanaf je luie stoel. Scheve ondergrond en “waar-staat-de-zon” is niet belangrijk, niemand moppert als men ongegeneerd voor elkaars deur gaat staan. Er is plek genoeg maar iedereen kluit bij mekaar. Vanmorgen werden we wakker en keken verbaasd naar buiten: iedereen weg, alleen een Franse camper heeft nog alle raampjes dicht. Maar dat verandert snel, gordijntjes gaan open, de motor wordt gestart en rijden met die hap. De deur is niet eens open geweest voor de ochtend-plas, laat staan een wasbeurt! Wij twee zitten dan al buiten aan ons tweede kopje thee in de korte broek op ons gemak wakker te worden.
De nu lege camping daagt uit als trainingsaccommodatie, weliswaar verre van ideaal, maar hij ligt voor de deur. Het Zauberschnur kan om een verkeersbord en de warming-up begint onder toeziend oog van Marijke die langs de camper touwtje staat te springen. Uit stand kan ik kogel en discus doen, het werpgewicht met één draai. Na onze gezamenlijke training eerst de douche grondig schoonmaken voor gebruik, we hebben alle tijd. s’Middags maken we een fietstochtje naar de bron van de Marne. Fietsen in Frankrijk valt nooit mee, onze drie versnellingen blijken een factor 10 te weinig! Maar het is de moeite waard, op de buitenrand van het plateau staat uitgebreid informatie over deze bijzondere plek. De bron ontspringt uiteraard onderaan het plateau, dus moeten we heel wat trappen af. Onderweg lezen we de borden met informatie over het ontstaan en de historische gebeurtenissen. Onderaan loopt het eerste Marne-water vanonder uit het plateau, even een foto maken. Een stukje verder naar het Noorden ontspringt op vergelijkbare wijze “ôs eige Mooder Maas”.
We besluiten met een omweg terug te fietsen, maar zonder kaart door het verwarrende heuvelland natuurlijk erg dom. Door het kleine plaatsje Saintes Geosmes fietsen we over een “voie verte” toch wat ver weg van de RN974, dus moeten we de weg vragen. “Toch wel fijn dat we ons zo goed kunnen redden in het Frans”, slaat even later om in twijfel of we die vriendelijke dame wel goed begrepen hebben. We zijn de weg kwijt, maar met een hele lange omweg komen we uiteindelijk geheel op eigen kracht en intellect terug op de camping. Tijd voor de thee en “kijken wie er straks onze buren worden”. Morgen gaan we richting Reisdorf (Luxemburg), Tom-Tom zegt dat we dat binnen vier uur kunnen halen! Maar we nemen de tijd!