donderdag 26 november 2009

Zelfreflectie maakt veel LOS (Lampis-Orion-Swift)

Succes kent vele vaders, een mislukking blijkt meestal wees. In een zelfreflectie moet ik dan ook slechts met mezelf afrekenen, ik vocht tegen spookbeelden, windmolens, gebakken lucht, op zoek naar mijn liefste Dulcinea. Die achterliggende periode moet ik snel vergeten, vooropgesteld, ik heb zelf de allergrootste fout gemaakt om La Mancha te verlaten, nooit met Sancho Panza op stap moeten gaan, dom dom dom . . . . Onze intentie was goed en positief voor dé atletiek, daar blijf ik bij, maar in Venlo is Festina al héél lang geleden van d'n berg gevallen! Atletiek blijft een Olympische sport met vele prachtige disciplines, die gelijkwaardig behandeld en gestimuleerd moeten worden. Niet alleen berusten in nog meer trimmers, maar op zoek naar die nieuwe Egbert Nijboer, en waar verschuilt zich die volgende Rens Blom of Rutger Smit? Stimuleren in de volle atletiek-breedte, kansen bieden naar de top, het niet aflatend elke dag een klein beetje beter proberen te doen! Genieten van die uitdaging dat alles wat je bereikt hebt nog voor verbetering vatbaar blijkt! Open staan voor kritiek! Dat vraagt verstand van atletiek, roept om een allesomvattende organisatie, schreeuwt naar open communicatie en kan onmogelijk zonder vriendelijk empathische windmolens. Verschrikkelijk jammer voor de technische atleten in de regio, mijn visie paste bijna op één A5-je, en deed geen zeer aan mijn lange tenen.
In mijn stomme en vaak hopeloze strijd voor een werpersgroep voelde ik me vaak als Don Quichotte, wel veel (niet-verder-vertellen) steunbetuigingen, maar waar moet ik nu nog naartoe met m’n 62 jaar? Er zit niemand op zo’n ouwe zanikbuul te wachten! Maar ondanks "die klap van de molen" blijft mijn sporthart echter wel liggen bij die regionale atletiek, en wil ik nog een paar jaartjes de liefde bedrijven met mijn eigen werpvijfkamp, dan kan dat helaas niet meer in de buurt! Dank en veel respect Wouter voor die paar sprankjes mooie atletiek, hoe zal het verdergaan met Kjeld, ik blijf het volgen! Gedeelde smart is halve smart, na lang wikken en wegen heb ik me aangemeld bij twee clubs. Allereerst bij ORION, want daar klopt mijn atletiekhart nog steeds voor, tenslotte blijf ik één van de oprichters. Uit de eerste contacten blijkt wel dat er geleidelijk een sterke organisatie is gegroeid, altijd bereid tot elk opbouwend gesprek, als jury kan ik misschien een bescheiden bijdrage leveren? Om officieel de liefde te kunnen bedrijven met die kogels en speren heb je overigens wel een licentie nodig, en die krijg ik bij SWIFT. Het eerste gesprek in die kantine in Roermond voelde goed, warm en welkom aan, bovendien is Swift-Roermond een club met een onuitwisbare historie op de werpnummers. Kijk eens op de websites van mijn nieuwe clubs, en vergeet daarnaast ook niet www.lampis.net .

Orion (zie: www.orionvenlo.nl) is een Blerickse vereniging, telt meer dan 350 leden en is opgericht in 1983. Orion stelt zich ten doel het beoefenen en het bevorderen van de atletieksport in welke vorm dan ook (technische, baan- en wegatletiek). Streven is de atletieksport voor een zo breed mogelijke groep, ongeacht geslacht of niveau van geoefendheid, toegankelijk te maken.

De meerderheid van de leden zijn langeafstandlopers, d.w.z. zij trainen voor wedstrijdafstanden van 5 km of meer. Ook leden die niet trainen voor het lopen van wedstrijden, maar gewoon hun conditie verbeteren of op peil houden, zijn welkom. De trainingen van Orion zijn zo ingericht dat men op elk conditieniveau (of je nu trimmer, jogger of meer prestatief bent) met veel plezier kunt trainen.

Swift Atletiek (zie: www.swiftatl.org) werd in Remunj opgericht in 1936. Uit deze atletiekvereniging zijn in de beginjaren andere verenigingen ontstaan. De voetbal-, handbal- en tafeltennisafdelingen zijn inmiddels verder gegaan als zelfstandige verenigingen. Swift is één van de grootste atletiekverenigingen in Limburg.





Kortom, reden genoeg om na een moeilijke periode te kiezen voor een club met werp-historie! Kom op mannen (en vrouwen), wie gaat er voor de Douwe Smit Trofee . . . .

Geen opmerkingen: