zaterdag 10 oktober 2009

Eerste Bliksemvijfkamp in Nederland

- Alle klassementen voor onze werpersgroep, incl. PR (10.08 kogel-FK) en CR (38.65 speer-JT) -

Zaterdag 10 oktober 2009 werd atletiek-geschiedenis geschreven, de eerste bliksem-werpvijfkamp in Nederland. Organisator Michel Leinders en Unitas Sittard hadden het uitstekend voor elkaar. Complimenten voor een perfecte organisatie, alleen het weer werkte niet zo mee, maar ja, het is herfst en dan mogen we niet meer klagen. Er waren twee T-shirts te verdienen, één voor de snelste tijd en één voor degene die z’n beste prestatie het dichtst benadert!


Drie deelnemers van onze werpersgroep hadden zich gemeld, Peter Holthuijsen (nog altijd geblesseerd) had zich beschikbaar gesteld als jury, een rol die hij met verve vervulde. Marijke en ik reden mee in de auto van Henk van Bakel. Frans Klep en Tina zochten zelf de weg naar Sittard vanuit Nuenen. Ik zeg onderweg tegen Marijke: “ik denk dat Frans vandaag gaat voor de snelste tijd, die gooit altijd z’n beste afstand in de eerste poging!". Henk bleef opvallend stil.
In Sittard werden we ontvangen met koffie en vlaai “veur nop”, zoals dat in ons gastvrije Limburg hoort. Michel gaf keurig uitleg (met behulp van een beamer) hoe de wedstrijd ging verlopen. Maar waar zijn Frans en Tina? Marijke gaat bellen, ze hadden zich verreden en zaten in Tüddern, hahaha . . maar ze waren gelukkig nog net op tijd.

Om één uur begon de wedstrijd, iedereen krijgt 15 minuten de tijd voor het kogelslingeren-kogelstoten-discuswerpen-speerwerpen-gewichtwerpen en je bepaalt je eigen tempo en natuurlijk het aantal worpen per onderdeel (1, 2 of 3). Ik begin als eerste, achtervolgd na vijf minuten door Henk die me al met discus inhaalt! Dus daarom was die vlegel zo stil vanmorgen in die auto . . . die gaat voor de snelste tijd! Frans en ik proberen “zo-goed-mogelijke” prestaties neer te zetten. Het is wel potdomme stressen die 15 minuten, lekker spannend maar een ontzettend leuke ervaring. Vijf minuten na de laatste gewichtworp waren de uitslagen bekend, en zoals dat meestal gaat bij werpwedstrijden . . . . onze werpersgroep gaat met alle prijzen naar huis.

Henk van Bakel had verreweg de snelste tijd in 4.09.31min, en zoals Michel Leinders hem feliciteerde met “unne gooie tiëd op de 1500m”. De individuele prestaties leden er natuurlijk onder, met 2754 punten bleef hij ruim 17% (8ste) achter op zijn PR, achtereenvolgend waren de prestaties 31.45-9.03-33.15-26.81-11.17m. Henk proficiat met je schitterende T-shirt!!

Frans Klep ging geweldig van start, normaal verzijkt hij het in de eerste twee nummers, nu waren dat achteraf zijn beste nummers met een schitterend PR met kogel 10.08m (eindelijk over die magische grens). Na 13.15.16min (6de) besloot Frans zijn bliksemvijfkamp in 3145 punten, slechts 0,73% verwijderd van zijn PR. Daarmee won hij het klassement “benadering PR”! Zijn individuele prestaties waren 34.17-10.08-32.56-31.78-12.73m. Frans proficiat met je PR kogel en je mooie T-shirt!!



Ikzelf ging “voor-een-zo-goed-mogelijke-vijfkamp” en dat is prima gelukt, met dank aan Marijke die de spullen voor me over het terrein sleepte. Het is moeilijk om (zeker op mijn leeftijd) de kalmte te bewaren maar na 13.15.56min (5de) was ik hartstikke blij met mijn 3926 punten, slechts 2,36% (2de) van mijn PR. Daarmee had ik weliswaar de meeste punten, maar ja, daar hadden ze vandaag geen T-shirt voor!! Mijn individuele prestaties waren 41.54-12.03-36.49-38.65-16.03m. Overigens (voor statisticus Tim Schreurs) wel weer een clubrecord met speer die 38.65m.

We waren net binnen toen het gezapig regenbuitje overging in een gigantische plensbui, met dank aan “ôs leef Hiërke” dat hij nog even gewacht heeft. Het was nog even gezellig in de kantine van Unitas en we waren het met elkaar eens: een schitterend experiment én wij waren erbij.

Voor detailinformatie zie de Unitas-website (www.avunitas.nl).
Voor meer sfeerfoto's zie www.titven.mijnalbums.nl (wachtwoord = lampis)

Het seizoen is nog (steeds) niet voorbij,
sportgroeten Jan Titulaer.

Geen opmerkingen: